Framtidsplaner

« maj 2012 | Startsida | augusti 2012 »

1 inlägg från juni 2012

04 juni 2012

Prioritet: EGO

Oj, det är en hel månad sedan jag bloggade. Jag skäms lite samtidigt som det är positivt att jag har mindre tid till att blogga. Detta för att jag nu jobbar 80 % på skolan och ca 40 timmar i månaden som dietist. Det är också så att jag kommit igång med löpningen och styrketräningen lite smått. 

Jag har upptäckt att om man jobbar 100 % och ibland lite mer, då är det svårt att orka med så mycket mer. Därför har jag stor respekt för mammorna (och i vissa fall papporna) med små barn, mycket tvätt och städning, matlagning med mera, som jobbar 100 %. Då är det svårt att orka med att tänka på sig själv. 

Jag har sett till att prioritera! 

3-5 gånger i veckan ringer klockan 05.00 för då är det dags för mig att ta en morgonpromenad. Ska man orka upp klockan fem, då måste man lägga sig i tid. Jag har därför försökt att prioritera sömnen den senaste tiden. Sover man dåligt mår kroppen inte bra, den blir stressad och resultatet av träning eller viktminskningsförsök försämras. När jag sover bra orkar jag lätt med en promenad på 25-40 minuter innan jobbet. Jag är dessutom piggare och har mer värme i kroppen under dagen. 

När jag slutar jobba så går jag inte hem och lägger mig i soffan. Ska jag träna måste det ske omedelbart! Träning är något jag ser till att få gjort när tiden passar mig bäst. Det behöver inte bli flera timmar, utan mellan 30-60 minuter per pass.

Den sista punkten har jag fortfarande kvar en del på, och konstigt nog är det maten. Jag kan spekulera i att det inte är roligt att laga mat när man alltid är ensam eller att jag inte har någon lust med det när jag står och lagar mat halva dagen på jobbet. Kanske är det en kombination av de båda, men ingen giltig bortförklaring. Jag behöver bra mat för att hålla mig frisk och pigg, och detsamma gäller dig. Det behöver inte vara kulinariska långkok eller superhäftiga ingredienser. Det räcker långt med tallriksmodellen och bra livsmedel

Vad är då bra livsmedel? Jag kan ge er några exempel.

  • Nr 1 är alltid fisk, som ger högvärdigt protein samtidigt som den innehåller fantastiska fettsyror och det viktiga och svårflörtade vitamin D. 
  • Magra proteinkällor: Undvik charkprodukter såsom korv, köttbullar, leverpastej osv och fokusera på "rent" kött av gris, lamm, kyckling och viltkött. Även nötkött är bra proteiner men ett kött som vi borde äta mindre av då en hög konsumtion av rött kött är associerat med välfärdssjukdomar. 
  • Fullkorn! Se till att välja fullkorn när du äter pasta, ris, bröd, flingor och gryn. Att välja surdeg när man väljer bröd ger ytterligare pluspoäng. 
  • Undvik läsk och istället använd vatten som törstsläckare. 
  • Godis innehåller inget som du behöver och är därför onödigt. Att det kan vara bra för själen ibland är en annan sak, men inbilla dig inte att kroppen behöver det. 
  • Frossa i färgglada grönsaker och ju fler färger desto bättre, det ger mer variation av vitaminer och mineraler. 

 

Sök

Om Framtidsplaner

Emma Lundmark
Jag bor i Hudiksvall och har ett vikariat som dietist på Sjukhuset. Jag fortsätter att utbilda mig genom att läsa kurser på distans för att öka min kompetens. På fritiden tränar jag, främst styrketräning men även kettlebell, lagar mat och åker hem för att hälsa på familj och vänner. Jag kämpar med att hitta ett fast jobb som jag trivs med och en plats på jorden där jag kan rota mig.