« Efter joggingturen | Main | Ungdomshälsan i Umeå - Världens bästa och årets galnaste ungdomsmottagning!!! »

01 april 2014

Comments

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Annica Långvall

Tror det är bra att dra ned på sockret ytterligare. Om man kollar på mängderna och är tänker att det handlar om ett intag per dag, så är det ju faktiskt ganska mycket omsatt i söta livsmedel. Något som är vanligt nu för tiden är ju att folk likställer allt från potatis till frukt med socker, och det är ju såvitt jag vet det tillsatta sockret som det är frågan om, det som inte finns naturligt i livsmedel. Sånt gör mig lite tokig! Samtidigt som det kan bli lite fel om man tänker att sockret som finns i honung inte är tillsatt - det är ju trots allt socker även om det är oraffinerat... En enda oreda ;) Allt tillsatt socker som finns "vanlig mat" som flingor och fruktyoghurt smyger ju lätt om man inte är medveten om hur mycket socker det kan finnas där. När man äter dessa livsmedel kanske man inte är lika medveten om att man får i sig socker som när man äter godis eller dricker läsk. Jag tycker fruktyoghurt och crunchmüsli smakar obehagligt sött, eftersom jag är van vid osötade varianter. Skulle aldrig vilja äta det til vardags!

Anna Karlsson

Hej Annica!
Jag håller med. Det är rörigt. Tyvärr kommer det sällan fram i media att det spelar roll hur sockret är förpackat och hur näringstätt livsmedelet är. Såg senast i morse i VK att det kommit ytterligare en studie som visar på nyttan av att äta mycket frukt och grönsaker.

WHO-begränsningen gäller för alla slags socker i livsmedel, samt naturligt socker i honung, sirap, fruktjuicer och fruktkoncentrat.

Ha det så gott!

The comments to this entry are closed.