« Stillasittande tonåring = medelålders diabetiker? | Main | Att äta med känslor eller förnuft »

21 februari 2013

Comments

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Daniel

Då jag vill klämma in en träning på lunchen så brukar det bli att först träna en halvtimme och sedan "snabbäta" på 10 minuter. Långt ifrån optimalt men det är svårt att få ihop det annars då kvällarna är fulla med annat. Då det fungerar att ta ut friskvård så tar jag 30 minuter i anslutning till lunchen och då hinner jag träna i 50 minuter, äta 20 minuter och hinna byta om och duscha.

Anna Karlsson

Hej Daniel!
Tack för att du delar med dig av hur du fixar friskvård i samband med lunchen.

Hälsn.

Dietist Anna

Piret

Friskvård handlar mycket om mat men också om motion. Har man ett fysiskt arbete bör man äta på en restaurang och vila på rasten. Jobbar man vid en dator kan man ju fundera på en promenad och lunchlåda.

Anna Karlsson

Hej och tack för din kommentar! Roligt att du har hittat vår blogg.
Ja, jag håller med dig. Friskvård och hälsa handlar om många delar. Mat och motion är bara två pusselbitar och det gäller att hitta sin egen balans. Även om man har ett inaktivt arbete kan det vara viktigt att utnyttja lunchen till återhämtning. Återhämtning kan vara att ta en promenad i valfri takt, men det kan också vara att sitta och prata med kollegerna i fikarummet eller att lägga sig och vila en stund. På min arbetsplats körde vi ett kort tag med en övning i medveten närvaro - en kroppsscanning - under lunchen. Det var oerhört stressreducerande.
Ha det bra!

The comments to this entry are closed.