« Mini gnocchi - glutenfri nyhet! | Main | Kan man bli smart av mat? »

03 oktober 2016

Comments

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Karin

Heja Anna!!

Sofie

Vilken sylt är det räknat på i exemplet? Jag brukar läsa mig till att fabriksgjorda syltar ger ca 50g sylt per 100g, vilket borde göra att en betydligt mindre mängd än 1 dl får plats i ett barns dagsintag.

Anna Karlsson

Hej Sofie!
Det är blåbärssylt, rätt och slätt, i exemplet. Jag får anta att det är vanlig hemlagad sylt. Jag har bara tittat på mängden sackaros, alltså vanligt vitt socker, enligt Dataprogrammet dietist net och livsmedelsverkets databas. Om jag tittar på mono- och disackarider, sockerarter som består av en eller två pentoser, blir det nästan 37 gram, men då inkluderas det socker som finns naturligt i bären. Ja, det kan nog, troligen, vara så att en del fabriksstillverkade syltar innehåller mer socker, men ibland innehåller de även andra fyllnadsingredienser.
Jag tycker att det är dåligt att inte tillverkarna skriver ut mängden tillsatt socker. Det är svårt att läsa sig till fakta som konsument, och till och med som dietist, ibland.
Om socker står före bären i ingrediensförteckningen innebär det att det är mer socker än bär i sylten.
Som någon förälder kommenterade på tidigare inlägg är ett smart sätt att råröra bär med en sockermängd som man tycker är lagom.

The comments to this entry are closed.